Category Archives: UMUM

3 langkah nak berjaya dalam kehidupan…

UBAH DIRI DAN MINDSET
Semuanya bermula dengan anda sendiri bukan orang lain. Anda yang buat keputusan apa tindakan seterusnya, Ubah mindset anda, setiap pagi tetapkan mindset yang anda ingin capai apa yang anda perlu capai. Kuatkan mindset anda dengan ilmu-ilmu yang penting kerana ini adalah dipanggil sebagai Self Development.

Public Gold Price – Cara Mudah Nak Beli Emas

MATLAMAT YANG JELAS
Jika anda naiki kenderaan, anda juga kena dan wajib jelas dengan lokasi yang anda ingin sampai betul? Sama juga macam dalam bisnes, kalau anda jelas matlamat anda insyallah lebih mudah dan percaya boleh dicapai. Jelas dengan numbers yang anda ingin capai. Kenalpasti bila nak capai dan bagaimana nak capai. Itu sangat penting dan tidak berhasil kepada mereka yang hanya duduk saja.

Public Gold Price – Cara Mudah Nak Beli Emas

CONTOHI ORANG YANG BERJAYA
Cakap nak berjaya macam orang yang dah berjaya, tapi tak ikut apa yang mereka buat. Macam mana nak berjaya. Anda ikut apa yang orang berjaya buat, insyaallah anda adalah orang yang seterusnya. Orang berjaya sentiasa perbaiki diri, hati dan sentiasa merendah diri semasa untuk menuntut ilmu. Dan sentiasa cari gurunya untuk dapatkan kepastian tentang tindakan yang bakal dilakukannya.

Public Gold Price – Cara Mudah Nak Beli Emas

Advertisements

MENUMPANG DENGAR PUN JADILAH

Saya hadir awal ke masjid pada satu hari jumaat, saya duduk beriktikaf sambil membaca al Quran. Tetiba saya rasa seseorang datang duduk disebelah saya dan merapati kepalanya kepada saya. Saya berhenti membaca dan beralih kepadanya sambil senyum.

Seorang lelaki yang lebih tua dari saya, membalas senyum dan berkata, “Tumpang dengar bacaan ustaz. Saya dah tak boleh baca al Quran, mata tidak nampak baris. Ustaz baca kuat sikit”. Pandangan matanya penuh mengharap. Pada wajahnya ada nur keimanan.

Saya meneruskan bacaan dengan suara yang sedikit kuat agar dia boleh mendengarnya. Dia tunduk khusyuk mendengar, jarinya menguis-nguis karpet masjid. Beberapa ayat berlalu, saya terperasan dia mengesat air mata, bahkan setitik dua telah jatuh ke karpet masjid. Tangisannya semakin menjadi bila saya terus membaca dan menjadi esakan.

Baca Al Quran – Gambar Hiasan

Saya berhenti seketika, menyapu belakangnya dan memeluk bahunya ke tubuh saya. Bisiknya, “Ustaz, masa muda dulu, saya jarang baca al Quran, khatam Quran hanya sekali masa bebudak dulu. Bila dah tua begini, baru teringat, tetapi mata pula sudah tidak nampak, jika baca pun banyak yang salah”. Mukanya dipekup ke bahu saya.

Saya memujuknya dengan kata pahala yang mendengar adalah ibarat yang membaca juga. Saya mencadangkan dia membaca surah yang dihafalnya walau berulangkali, kerana nabi pun menghafal bukan membaca pada mushaf, nabi bertadarus dgn Jibril. Kata kata ini membuat ia lega dan saya meneruskan bacaan.

Saya nak mengajak anda mengambil iktibar dari hal ini. Bacalah al Quran bila ada kesempatan, bahkan cari kesempatan dan ruang ketika masih muda, mata masih terang, pandangan masih cerah, tubuh masih boleh duduk mengadap al Quran. Ingatlah, semua kita akan tua, Allah akan menarik balik satu demi satu nikmat yang diberi kpd kita bersama tuanya umur, satu darinya ialah mata.

Kredit Replubika Online

Manfaatkanlah mata untuk melihat kebaikan, membaca al Quran, kalimah Allah ketika masih diberi kesempatan. Ingatlah setiap anggota akan menjadi saksi di akhirat, maka biarlah mata kita bersaksi dia kerap melihat ayat al Quran, lidah bersaksi menuturkan ayat al Quran, jari bersaksi menunjukkan ayat al Quran yang dibaca, telinga bersaksi mendengar ucapan dari mulut.

Rasulullah saw bersabda, “Bacalah al Qur’an, sesungguhnya dia akan datang di hari kiamat sebagai pemberi syafaat bagi yang membacanya” [HR Muslim].

Berapa ramai manusia jika diperhatikan bila berada di dalam masjid, tidak membuka al Quran, kekadang ada yang membuka hp tengok wassap dan bermain game (bukan semua). Sebaliknya mereka melangut sana sini, membilang siling, merenung karpet, mata pejal – terangguk angguk. Satu dari faktornya ialah tidak tahu baca al Quran dan tiada keinginan untuk membacanya kerana tidak dibiasakan.

Main Handphone – Gambar Hiasan

Seperkara lagi pihak AJK Masjid sepatutnya meletakkan rak al Quran di banyak tempat dalam masjid agar mudah dicapai, bukan sekadar diletak dlm almari di saf depan. Mushaf al Quran bukan untuk pameran, ia untuk dibaca.

Dari Ibnu ‘Abbas ra beliau berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya orang yang tidak ada dalam dirinya sesuatu pun dari al Qur’an laksana sebuah rumah yang kosong (runtuh).” (Riwayat Tirmizi, beliau berkata: Hadits ini hasan sahih)

Orang tua itu adalah satu iktibar yang Allah datangkan. Semasa di Masjidil Haram, saya juga biasa didatangi orang sebegini, merapati untuk menumpang mendengar bacaan al Quran setelah diri tidak berupaya. Jika orang tua ini masih berusaha walau hanya untuk mendengar al Quran, tanyalah diri kita, kita ditahap mana?

Kredit kepada empunya post..Silakan share untuk manfaat semua

Sos Tiram dengan Ulu Tiram ada kaitan tak?..lokasi yang orang Malaysia akan terkeliru

Beberapa lokasi di Malaysia yang selalu orang terkeliru…

✅ Pulai dan Simpang Pulai. Satu di Johor dan satu lagi di Perak. Tengok nama macam duk sebelah-menyebelah.

✅ Klang dan Ulu Klang. Kedua-duanya di Selangor tapi jaraknya jauuuuuuh antara kedua-duanya. Pernah ada rakan ejen terlibat susun appoinment dengan menyangka Ulu Klang terletak di sebelah Klang.

✅ Jalan Klang Lama, dulu-dulu mati-mati saya ingatkan di Klang.

✅ Bus Stand Klang pun sama. Mati-mati saya sangkakan berada di Klang.

✅ MRR2. Masa student UIA dulu selalu berdebat di mana lokasi MRR2. Ada yang kata dekat Ampang. Ada yang kata dekat Gombak. Ada yang kata dekat Sungai Buloh. Walhal ia adalah jalan dari Sungai Buloh sampai ke Cheras.

✅ UTM. Dulu masa student, terbayang UTM terletak di Johor. Rupa-rupanya ada UTM di KL juga. Siap yg baru tahu? Hahaha

✅Gombak di Selangor atau di KL? Masa di UIA, dalam poskod ditulis 68100 Gombak, Kuala Lumpur. Memang mengelirukan sebab setahu kami Gombak di Selangor, bukan KL.

✅ Damansara antara lokasi yang paling pening nak cari. Dari Bukit Damansara di tengah-tengah KL sampai ke Damansara Damai dekat dengan Sungai Buloh.

✅ Segamat dan Segambut. Satu di Johor dan satu di KL. Langsung tak sama.

✅ Kerteh dan Jerteh. Kedua-duanya di Terengganu, pernah ada orang KL yang tertukar nak ke Jerteh tapi sampai di Kerteh. Jarak KL ke Kerteh lebih kurang Kerteh ke Jerteh kalau ikut jalan lama sebelum ada LPT.

✅ Besut dan Besout. Besut di Terengganu manakala Besout pula nama sebuah tempat di Perak.

✅ Marang dan Maran. Satu di Terengganu manakala satu lagi di Pahang.

✅ Jelutong dan bukitnya terletak agak jauh. Jelutong di Pulau Pinang dan Bukit Jelutong di Selangor.

✅ Kepong di KL tapi bukitnya Bukit Kepong di Johor.

✅ Kepala Batas ada Pulau Pinang dan ada di Kedah. Ada rakan nak pergi kenduri kawan kawan di Kepala Batas, Kedah kemudian ikut signboard dan sampai di Kepala Batas, Pulau Pinang. Sedih kan?

✅ Kuang dan Keluang juga berbeza. Satu di Selangor dan satu lagi di Johor.

✅ Air Hitam pula terletak di 2 negeri iaitu Johor dan Kedah. Kalau tersilap tempat ni, memang haru nak patah balik. Lagi 1 kat Penang tapi bukan Air Hitam, Air Itam.

✅ Tanah Merah ialah sebuah daerah di Kelantan dan dalam masa sama juga ada nama kampung Tanah Merah di Besut, Terengganu dan nama tempat di Port Dickson, Negeri Sembilan. Kat Queensland pun ada tau!

✅ Pasir Putih, selain ia nama daerah di Kelantan ia juga nama tempat di Ipoh, Perak dan di Pasir Gudang, Johor.

✅ Sabah dan Sarawak masih di dalam Malaysia Tapi biasa sangat tengok orang tulis “… Penghantaran percuma ke seluruh Malaysia, termasuk Sabah dan Sarawak”.

Ini berdasarkan pengalaman peribadi dengan kawan-kawan 🙂

Ada lagi lokasi lain yang boleh ditambah?

#malaysia #Negaraku