Bila Aku Sudah TIADA

✴️ Bagi ibu bapa yang bekerja samada sendiri Atau makan gaji, pasti pernah terlintas di fikiran tentang apa yang akan terjadi bila kita atau pasangan kita ‘PERGI’.

✴️ Apa bekalan ‘HARTA’ yang dapat kita tinggalkan tuk menampung kehidupan mereka kelak? Apa ASSET yang boleh diwariskan kepada mereka?

✴️ Paling utama, apa pelan yang kita ada sekarang?

⭕ Bagi yang belum ada pelan. Ni antara pilihan yang boleh korang buat;

1️⃣ Melabur Dalam Unit Amanah
= Gunakan sebaiknya akaun 1 KWSP tu dengan menggandakan duit menggunakan konsep Compounding. Caranya mudah dan Tak melibatkan cash money pun.

2️⃣ Simpan EMAS
= Setiap kali gaji, Pastikan asingkan dalam 10% dan tukarkan dalam bentuk EMAS. Nak beli pun senang. Online je. Paling best dapat beli serendah RM 100!

💢 Perlu ke melabur dalam unit Amanah?

=Perlu sebab ada dana yang dilindungi dengan insurance malah ada yang menyediakan wasiat percuma (tertakluk pada terma dan syarat). Dari situ, keluarga kita akan mendapat manfaat dari pelaburan yang kita buat menggunakan akaun 1 KWSP.

💢 Dah buat pelaburan Unit Amanah buat apa nak beli EMAS.

=Kita perlu beli EMAS kerana EMAS adalah asset yang mudah dicairkan tuk dapatkan cash. Lagi 1 EMAS merupakan perlindung kepada kekayaan kita.

💢 Tapi banyak la nak kene bayar.

=Sebab tu kita melabur dalam unit Amanah menggunakan duit akaun 1 KWSP. Takde libatkan cash pun. Dan untuk EMAS, cuma RM 100 saja dah boleh beli. Dan tiada paksaan beli EMAS. Ada lebih kita beli. Dan kedua2 pelaburan ni bila Tak bayar takkan LAPSE (tamat).

✴️ Akhir kata, buat lah perancangan mulai dari sekarang. Ingat kita buat ni bukan untuk diri sendiri tapi lebih kepada keluarga kita. Rancang dengan betul. Cari Ilmu pelaburan. Jangan ikut orang/trend.

DAN jangan percaya pada “Masuk Hari Ni, Dapat Bulan Depan”

Jangan lupa ye share, semoga bermanfaat kepada yang lain.

#PublicGold #pg10 #shariahcompliant #pelaburansah #pelaburanshariah #masadepan #pendidikan #kwsp #pelaburanmasadepan #emas #emasonline #azam2018 #online #ibu #bapa #parenting #takaful #pohkong #habibjewels #emas9

Akulah Penyebabnya

AKULAH PENYEBAB KELUARGA SAHABAT BAIK AKU MENDERITA SELEPAS SUAMINYA MENINGGAL DUNIA.

Ini adalah cerita sebenar yang telah berlaku lebih setahun yang lalu kepada sahabat baikku Norita. Dia bekerja sebagai pegawai kewangan di hospital kerajaan di Johor, telah berkahwin dan mempunyai 3 orang anak yang masih kecil. Pada ketika itu juga, dia sedang mengandung 2 bulan. Hidup mereka sekeluarga sangat bahagia.

Norita yang aku kenali dari zaman belajar di MRSM Kuala Berang, Terengganu adalah seorang yang sangat ceria dan periang. Kami sangat rapat dan sentiasa berkongsi kisah suka duka bersama-sama. Pendek kata, kami adalah sahabat baik dunia akhirat.

TAKDIR ALLAH MENGUBAH SEGALANYA…

Norita yang periang dan ceria kini berubah kepada seorang yang murung dan sugul. Allah telah menguji keluarga Norita dengan kehilangan suaminya akibat serangan jantung. Dia hilang tempat bergantung dalam sekelip mata. Lebih terbeban apabila duit simpanan yang ada terpaksa digunakan untuk menampung kos perbelanjaan harian dia dan anak-anak serta komitmen lain.

Semasa aku melawat Norita, dia berkongsi ketakutan dan kegusaran untuk meneruskan kehidupannya selepas ini. Sejak dari itu, aku mula dihantui rasa bersalah yang teramat sangat kerana tidak berkongsi perkara yang boleh menyelesaikan masalah yang terjadi kepada sahabat baik aku.

Kehilangan ini menyebabkan dia tidak dapat tidur malam memikirkan bagaimana hendak menempuh liku-liku kehidupan membesarkan 3 orang anak-anak yang masih kecil dan seorang anak yang masih dalam kandungan berusia 2 bulan tanpa suami tercinta di sisi.

KATA HATIKU…

Jika aku berkongsi perkara ini sebelum Norita kehilangan suami, pasti dia tidak perlu tanggung semua bebanan ini. Aku bukan lupa, aku bukan sengaja lengah-lengahkan, tetapi aku tidak menyangka perkara ini akan terjadi kepada sahabat baik aku.

Astagfirullah… aku rasa berdosa sangat. Tuhan sahaja yang boleh ampunkan dosa-dosa aku. Kerana aku, kebajikan 3 orang anaknya terabai. Komitmen yang selama ini dikongsi bersama arwah suaminya terpaksa ditanggung oleh sahabat baikku seorang diri.

Mungkin saja disebabkan perkara ini belum terjadi pada keluarga aku, menyebabkan aku tidak mengambil inisiatif untuk berkongsi. Aku bukan lupa, aku bukan sengaja lengah-lengahkan, tetapi aku tidak menyangka perkara ini akan terjadi kepada sahabat baik aku.

Ya, aku tau, aku hanya memikirkan kebajikan keluargaku sahaja. Sedangkan dia adalah sahabatku dunia akhirat. Maafkan aku sahabatku. Ya Allah… aku pentingkan diri sendiri selama ini.

AKU SEPATUTNYA BERTINDAK LEBIH AWAL

Aku merupakan pendeposit simpanan SSPN-i Plus sejak 2 tahun yang lalu. Aku tau, jika perkara yang sama terjadi kepada keluargaku, sekurang-kurangnya manfaat perlindungan takaful akan diterima dapat meringankan beban oleh keluargaku.

Duit bukan segalanya. Tapi aku tau, jika keluarga aku mendapat pampasan minimum RM40,000 dengan simpanan tabungan pendidikan anak sebanyak RM30 sahaja sebulan, sekurang-kurangnya ia mampu membantu mengurangkan beban anak-anak dan keluarga yang masih tinggal.

Kita tak mampu melawan takdir, tapi sekurang-kurangnya kita mampu merancang untuk masa depan anak-anak kita. Aku berdoa semoga Allah mudahkan urusan sahabat baikku dalam membesarkan anak-anakya. Amin..

Dengan rasa tanggungjawab dan sayang kepada sahabat baikku, aku daftarkan akaun untuk ketiga-tiga anaknya untuk mengelakkan perkara ini terjadi lagi. Mulai saat ini, aku dan Norita sering berkongsi tentang pelan simpanan ini agar apa yang Norita lalui menjadi pengajaran.

Apa yang aku dan Norita kongsikan merujuk kepada Pelan Simpanan Pendidikan SSPN-i Plus. Kalau nak tahu kebaikan Pelan simpanan ini boleh merujuk dibawah ringkasan seperti dibawah ini.

===
INI ANTARA KEBAIKAN JIKA MENYIMPAN DI SSPN-i PLUS :
===

➨ Patuh syariah

SSPN-i Plus merupakan produk simpanan patuh syariah untuk perancangan kewangan bagi tujuan pendidikan tinggi.

➨ Pelepasan taksiran cukai

Pendapatan pendapatan keatas simpanan bersih tahun semasa sehingga RM12,000.00 setahun.

➨ Komitmen serendah RM 30.00 sebulan.

Manfaat bagi Kematian/ Ilat kekal( kemalangan) sehingga RM 1 000 000.00.

Tiada pemeriksaan kesihatan*

➨ Kadar dividen yang kompetitif dan dikecualikan daripada cukai pendapatan.

Khairat kematian termasuk pasangan dan 3 orang anak.

➨ Layak memohon pembiayaan pendidikan (PTPTN).

➨ Simpanan dijamin oleh Kerajaan.

Jika anda sayangkan anak-anak, keluarga dan sahabat anda, bertindaklah sekarang, jangan bertangguh.

Untuk pembukaan akaun SSPN-i Plus, klik terus di sini Daftar Online

#LoveSSPN #pendidikan #sekolah #kolej #universiti #masadepan #belajar #azam2018 #online #ibu #bapa #parenting #takaful #cukai #lhdn #guru #cikgu #dividen #untung

Pencen 55 / 60 / Pencen Awal?

Hai post kali ni nak share pasal pencen.

✔️Tau tak, umur persaraan wajib boleh dianjak ke 60 tahun? Persoalannya, cukup ke duit simpanan kita dalam KW5P tu?

✔️ Paling penting, adakah kita masih perlu lagi BEKERJA untuk menampung hidup? Bagaimana jika ada anak yang masih Belajar dan mengharapkan bantuan kewangan dari kita?

✔️Hasil daripada Pelaburan Unit Trusts hanya boleh dinikmati selepas umur 55/60 tahun. Wang anda Tak lari kemana pun. Tetap ada dalam akaun

✔️ Tak semua daripada kita berharta, namun dengan pelaburan inilah yang akan menjadi harta kita nanti.

✔️Pelaburan Unit Trusts bukan sekadar gandakan Wang pencen. Boleh juga nak gandakan Wang simpanan, pelan pendidikan anak anak, modal perniagaan dan juga nak langsaikan hutang.

Ada Tiga Kaedah Pelaburan Unit Trusts;

1️⃣ Pengeluaran dari Akaun 1 KW5P
2️⃣ Lump Sum
3️⃣ Simpanan setiap bulan

Nak info lanjut WhatsApp sini

📱http://danielunittrusts.wasap.my

Cuma korang kene keluarkan 🖋️pen je tuk sign documents📝

Kita set appointment sambil borak dan minum kopi je.

Jangan lupa share tau kat kawan-kawan korang.

#pelaburansah #pelaburanshariah #masadepan #pendidikan #offshore #pelaburanmasadepan #cwa #investment #financialfreedom #financial #pencenawal #pencenbergaya #hkl #unittrusts #pmb #asb #hukm #ppum #husm #puncakalam #setiaalam #shahalam #rawang #sungaibuluh #sunway #petalingjaya #klang #meru #kualalumpur #kualaselangor