INGAT MASA MUDA JE KE BARU NAK BERNIAGA? DAH TUA PUN BOLEH LA.

Rasanya pasti ramai yang tahu kisah ni. Yela bila dah usia masuk zaman pencen. Kan patut duduk relax je kat rumah. Tapi Beliau Dah Tua Baru Nak Berniaga!

Bukan soal muda atau tua. Tapi soal keazaman dan sikap yang tak kenal erti berputus asa.

  • Pada usia 5 tahun, bapanya meninggal dunia.
  • Pada usia 16 tahun, dia berhenti sekolah.
  • Pada usia 17 tahun, dia sudah kehilangan 4 pekerjaan.
  • Pada usia 18 tahun, dia berkahwin.
  • Antara usia 18 dan 22, dia adalah seorang konduktor kereta api dan gagal.
  • Beliau menyertai tentera.

Beliau memohon untuk masuk sekolah undang-undang tetapi ditolak. Dia menjadi seorang jurujual insurans dan gagal lagi. Pada usia 19 tahun, beliau sudah menjadi seorang ayah. Pada usia 20 tahun, isterinya meninggalkan dia dan mengambil bayi perempuan mereka.

Beliau menjadi seorang tukang masak dan pencuci pinggan di sebuah kafe kecil. Dia gagal dalam percubaan untuk menculik anak perempuan sendiri, dan akhirnya dia yakinkan isterinya untuk pulang ke rumah.

Pada usia 65 tahun, beliau bersara. Pada 1hb persaraan, beliau menerima cek daripada Kerajaan bernilai $ 105. Beliau merasakan bahawa Kerajaan telah berkata “bahawa kamu tidak dapat menyediakan apa-apa untuk dirinya sendiri”.

Beliau memutuskan untuk membunuh diri kerana dia telah gagal begitu banyak kali. Dia duduk di bawah pokok mahu menulis kemahuannya, tetapi sebaliknya, beliau menulis apa yang akan dicapai dengan hidupnya.

Dia sedar ada banyak lagi yang dia tidak lakukan. Ada satu perkara yang dia boleh lakukan lebih baik daripada orang yang dia tahu. Dan itu adalah bagaimana untuk memasak ayam goreng.

Jadi dia meminjam $ 87 dari cek yang dimilikinya untuk beli dan goreng beberapa ayam menggunakan resipi istimewanya, kemudian pergi rumah ke rumah untuk menjual kepada jirannya di Kentucky.

Kolonel Sanders – sumber Dari https://www.koalahero.com

Ingat: Walaupun pada umur 65 tahun, beliau bersedia untuk membunuh diri kerana kegagalannya.

Tetapi pada usia 88 tahun, Kolonel Sanders, pengasas Kentucky Fried Chicken (KFC) Empire adalah seorang jutawan.

Moral cerita : Attitude (SIKAP)

Kita tidak pernah terlambat untuk bermula dan bermula dan bermula walau berkali-kali telah gagal.Paling penting sikap kita. Jangan putus asa walau sesukar manapun cabaran yang mendatang.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s