kerja lama dah, satu sen simpanan pun takda!

Sepatutnya semakin lama kita bekerja, semakin banyak wang yang dapat kita simpan. Tapi yang terjadi adalah yang sebaliknya. Malah ada yang dah bekerja tetap, gaji yang lumayan dengan pelbagai kemudahan pun boleh muflis! Kenapa boleh jadi sebegitu? Adakah disebabkan factor;

  1. Kenaikan harga barang?
  2. Kos kehidupan yang tinggi?
  3. Nafsu yang nak menunjuk taraf gaji?
  4. Atau kurangnya ilmu tentang kewangan?

Secara amnya, dua factor di atas adalah perkara yang kita memang kita harus hadapi. Faktor ketiga boleh lagi dikawal kerana lumrah manusia ingin berbelanja lebih dari kemampuan. Namun factor yang keempat itulah yang kebanyakan kita KURANG. Sebenarnya kita sejak dari kecil lagi tidak di ajar ilmu tentang kewangan. Tentang cara menguruskan KEWANGAN!

Pakar kewangan menyarankan agar menyediakan simpanan asas minimum sebanyak 3 bulan. Paling baik 6 bulan. Lagi baik sebanyak 12 bulan. Ini bukan simpanan suka-suka, ianya merupakan SIMPANAN KECEMASAN. Contohnya bila kereta rosak, terpaksa pulang ke kampung segera (bagi yang naik flight), terlibat dalam kemalangan dan banyak lagi. BUKAN sesaja nak tukar handphone model terbaru, belanja kawan atau beli jam baru. Itu NAFSU semata-mata.

Jadi apa TIP untuk menyimpan wang?Jawapannya mudah. SIMPAN EMAS!.

Secara peribadi saya mula menyimpan EMAS sejak dari tahun 2017. Bermula kerana pada tahun 2017, syarikat tempat saya bekerja terpaksa mengurangkan kos operasi disebabkan kegawatan ekonomi dan harga minyak dunia yang semakin rendah. Solusinya, saya dan beberapa staff yang terpilih diberhentikan kerja. Retrench!

Dengan pampasan yang tak seberapa tu, terfikir macam mana nak SELAMATKAN duit tu daripada TERPAKAI. Jadi saya membuat keputusan untuk simpan ke dalam bentuk EMAS. Terima kasih pada dealer Public Gold saya yang juga merupakan bekas rakan sekerja yang berkongsi tentang kebaikan menyimpan EMAS ni.

Dan ianya terbukti sebab EMAS itu lah yang menjadi benteng terakhir saya di kala saya berada dalam kesempitan wang. Gadai Emas, dapat duit. Bila ada duit lebih, bayar sikit untuk dapatkan balik EMAS yang digadai. Emas masih dalam berat yang sama. Tak berkurang pun!

Dan inilah yang mendorong saya untuk berkongsi kepada masyarakat untuk menyimpan emas melalui platform yang disediakan oleh Public Gold, iaitu syarikat (perusahaan) pengeluar emas pelaburan (investasi) terbesar di Malaysia.

Siapa beli emas, maksudnya dia simpan duit. Bukan habiskan duit. Duit itu ditukarkan kepada bentuk yang lebih baik, iaitu emas.

CUBA Kawal Naluri

Dah terbukti, emas membuatkan penyimpannya bertambah kaya. Bukan sebab harga emas naik melambung-lambung (bahkan ada juga harga emas turun dalam jangka pendek), tetapi disebabkan NALURI kita pada emas sangat berbeza berbanding naluri kita terhadap wang kertas.

Dengan adanya emas; kita sentiasa rasa nak simpan, nak kumpul lebih banyak dan tak nak dibelanjakan. Bila simpan emas, tak akan terlintas dalam fikiran kita untuk berbelanja dengan emas itu. Bila sudah ada emas (terutamanya emas bersaiz besar), kita mula ‘KETAGIH’ untuk simpan lebih banyak emas. Emas itu sangat cantik. Lagi dipandang, lagi kuat keinginan untuk beli lebih banyak emas!

Bila ada sahaja duit, automatik fikir nak beli emas. Emas itu pun adalah duit tunai juga. Kalau nak pakai duit, boleh jual atau gadai sahaja emas itu di Ar-Rahnu. Kita boleh dapat duit on the spot.

Berbeza dengan wang kertas. Tangan kita akan ‘GATAL’ bila pegang duit yang banyak. Gatal nak berbelanja. Bila rasa banyak duit, lagi kuat keinginan untuk berbelanja, dan lagi cepat duit itu HABIS! Duit kertas itupun sebenarnya dicipta supaya kita berbelanja! Itulah puncanya kenapa banyak orang ada masalah, “simpan sedikit-sedikit, lama-lama masih sedikit! Kerja bertahun-tahun, tapi Simpanan Kecemasan 3 Bulan gaji pun belum ada!

UBAH CARA Menyimpan Wang

Kita ubah cara menyimpan.

Duit yang nak digunakan dalam masa terdekat dan untuk hal-hal kecemasan, kita simpan dalam Tabung Haji atau ASB. Bagi simpanan jangka panjang, kita simpan dalam bentuk emas. Dan lihat kesan dan perbezaanya nanti. Memang berbeza!

Bagi yang baru nak mula simpan emas, saya boleh cadangkan mula dengan tabiat menyimpan emas melalui AkaunEmasGAP dulu. Serendah RM100! Itu cara paling mudah, dan paling murah untuk simpan emas yang disediakan oleh Public Gold.

Mulakan dari situ dulu!

Daripada “sikit-sikit lama kelamaan menjadi bukit” kita ubah “sikit-sikit lama kelamaan menjadi berat emas”

Saya percaya, dengan tabiat menyimpan emas sebanyak 1gram setiap bulan sekalipun, selama setahun. Anda pasti terkejut sebab tanpa disedari anda dah mengumpul sebanyak 12gram EMAS. Bersamaan dengan RM2556! (Harga semasa -10 October 2019 per gram EMAS = Rm213)

Cuba tanya diri anda, dapat tak anda simpan RM2556 pada hujung tahun? Dan jika harga emas contohnya naik pada tahun berikutnya menjadi RM250 per gram (Ini cuma contoh). Berapa nilai simpanan emas 12 gram anda tadi?

Tepuk poket tanya dimana wang anda kini berada! Jangan lupa tuk share tau.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s