Takut Simpan EMAS sebab Tak Nak Kene Bayar Zakat? Pelik orang jaman now..

Petikan daripada FB Mahaguru Emas Tuan Syukor Hashim..

Saya pernah jumpa orang yang tidak mahu simpan emas disebabkan

“emas kena bayar zakat”

Habis tu abam nak simpan apa? Tanya saya

Simpan duit lah? Jawab si abam

Huh! Abam. Duit simpanan pun kena zakat juga. Cukup haul dan nisabnya maka abam kena keluarkan 2.5% zakat.

Nisab simpanan untuk simpanan adalah RM13,968.00

Contohnya jika abam simpan RM20,000 selama setahun, maka zakatnya adalah RM500.

Nak kira zakat, tapi Tak tahu macam mana? Klik je sini Pengiraan Zakat

Dalam Islam, apa-apa perkara yang berbentuk harta dan mengkayakan pemiliknya maka biasanya akan dikenakan zakat.

Kalau abam nak lari zakat, saya cadangkan abam jadi orang miskin 😂

Abam mesti tak nak kan?

Orang berharta tiadalah dapat lari dari berzakat.

Bersyukurlah jika anda berharta

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s