Dah Ada Goal Setting? Ni 7 Point Penting Korang Patut Tahu…

Pernah dengar tentang goal setting? (penetapan matlamat) Ia merupakan senarai target yang ingin dicapai dalam hidup anda.

Bagi yang belum ada atau masih terkial nak senaraikan list target. Boleh rujuk gambar bawah. Anda boleh meletakkan goal setting di dalam 7 kategori dalam hidup anda iaitu;

7 Kategori Goal Setting
  • Pendapatan – Adakah anda mempunyai target untuk tingkatkan pendapatan? Atau pun anda target mahu mencipta pendapatan sampingan kedua atau ketiga. Contohnya dengan cari bisnes kedua.
Bukan Lagi Dalam Poket Ada Habuk
  • Kekayaan – Adakah anda mempunyai target untuk meningkatkan kekayaan anda? Contoh paling senang ialah meningkatkan nilai simpanan emas anda.
Kucing Pun Nak Kaya!
  • Fizikal / kesihatan – Contohnya, usia semakin meningkat. Adakah anda ingin meningkatkan kesihatan fizikal. Lebih banyak bersenam, banyak berlari, jogging, kurangkan minuman manis, makanan berlemak atau paling senang nak kurangkan berat badan.
Hidup Tak Bergantung Pada Ubat-Ubatan
  • Kerohanian – Anda bercadang untuk memperbanyakkan amalan kerohanian, banyak pergi sembahyang berjemaah, banyakkan bersedekah, memperbaiki bacaan Al-Quran.
Ramai Yang Tahu Tapi Tak Memahami
  • Keluarga – Adakah anda ingin membawa keluarga melancong ke mana-mana? Ingin menghabiskan lebih masa dengan anak-anak? Nak ada privacy activities dengan pasangan? Letakkan goal anda!
Masa Bersama Keluarga
  • Rekreasi / hobi – Adakah anda mempunyai impian untuk mengunjungi tempat-tempat tertentu? Negara-negara tertentu? Mungkin tiba masanya untuk take it seriously. Letakkan matlamat untuk pergi ke sana dan tetapkan tarikhnya.
Masa Untuk Mengembara!
  • Kerjaya – Adakah anda ada matlamat kerjaya? Contohnya nak pergi training? Nak lulus apa-apa peperiksaan yang boleh meningkatkan nilai kerja? Professional qualification exam?
Kemuncak Kerjaya

Dengan kata lain, penetapan matlamat bukan sekadar duit ringgit. Ada 7 kategori yang boleh anda letakkan matlamat.

Diharapkan perkongsian ini akan membuka minda anda. Kita boleh letakkan matlamat dalam banyak kategori. Bukan sekadar wang ringgit sahaja.

Kredit kepada Mahaguru EMAS Tuan Syukor Hashim

Advertisements

3 langkah nak berjaya dalam kehidupan…

UBAH DIRI DAN MINDSET
Semuanya bermula dengan anda sendiri bukan orang lain. Anda yang buat keputusan apa tindakan seterusnya, Ubah mindset anda, setiap pagi tetapkan mindset yang anda ingin capai apa yang anda perlu capai. Kuatkan mindset anda dengan ilmu-ilmu yang penting kerana ini adalah dipanggil sebagai Self Development.

Public Gold Price – Cara Mudah Nak Beli Emas

MATLAMAT YANG JELAS
Jika anda naiki kenderaan, anda juga kena dan wajib jelas dengan lokasi yang anda ingin sampai betul? Sama juga macam dalam bisnes, kalau anda jelas matlamat anda insyallah lebih mudah dan percaya boleh dicapai. Jelas dengan numbers yang anda ingin capai. Kenalpasti bila nak capai dan bagaimana nak capai. Itu sangat penting dan tidak berhasil kepada mereka yang hanya duduk saja.

Public Gold Price – Cara Mudah Nak Beli Emas

CONTOHI ORANG YANG BERJAYA
Cakap nak berjaya macam orang yang dah berjaya, tapi tak ikut apa yang mereka buat. Macam mana nak berjaya. Anda ikut apa yang orang berjaya buat, insyaallah anda adalah orang yang seterusnya. Orang berjaya sentiasa perbaiki diri, hati dan sentiasa merendah diri semasa untuk menuntut ilmu. Dan sentiasa cari gurunya untuk dapatkan kepastian tentang tindakan yang bakal dilakukannya.

Public Gold Price – Cara Mudah Nak Beli Emas

Ini sahaja yang aku mampu tinggalkan..

“Encik cuma ada lagi 3 bulan je tinggal, saya cadangkan Encik perbanyakkan masa bersama keluarga terutama sekali anak-anak yang masih kecil” pesan doktor pakar kepada Johan.

Kata-kata doktor masih lagi terngiang di dalam kepala Johan, semenjak disahkan menghidap kanser hidung. Hidupnya kini berubah 360 darjah. Dengan anak-anak yang masih kecil, dia bimbang tentang masa depan mereka kelak.

Dan Johan masih merahsiakan hal ini daripada keluargnya sendiri. Dia tak mahu mereka terasa terbeban, lebih-lebih lagi isterinya yang tercinta. Perubahan yang berlaku pada Johan turut dirasai oleh sahabat baiknya Zainal.

“Johan..sejak dua menjak ni, aku tengok ko lain macam je. Makin senyap dan selalu termenung je. Ada masalah ke? tanya Zainal kepada Johan semasa mereka sedang makan bersama.

“Wei Johan! Dengar tak apa yang aku cakap ni?” Soal Zainal lagi melihat tiada respon daripada sahabatnya itu.

Johan hanya tersenyum melihat sahabat yang dah lebih sepulu tahun dikenalinya itu. Masih bersama dari awal bekerja sampailah kini setelah masing-masing berjaya dan stabil.

“Aku okey je bro” jawab Johan. Dia termenung lagi.

“Ko sakit ke? Ada masalah kewangan ke? Ke nak buka cawangan baru ni?” Zainal masih belum berpuas hati dengan jawapan Johan. Dia tahu Johan sembunyikan sesuatu daripadanya. Johan yang dia kenal, jarang berahsia. Pasti ada yang akan dikongsikan.

Johan melihat keluar, dia menarik nafas yang dalam. Melepaskan secara perlahan. Dia masih terasa berat untuk kongsikan penyakitnya itu. Namun dia tahu, dia harus kongsikan kerana lambat laun orang lain akan tahu juga.

“Abi..bila besar nanti, Adam nak masuk Universiti. Nak belajar jadi Doktor Pakar. Nak tolong rawat orang sakit..” kata anaknya Adam semasa mereka beriadah di taman.

Kalau Adam nak jadi Doktor, kene belajar pandai-pandai tau” pesan Johan kepada anaknya itu. Adam mengangguk dan berlalu untuk bermain dengan adiknya. Johan sebak, adakah Adam dapat meneruskan cita-citanya itu bila dia sudah tiada nanti?

“Aku ada satu rahsia yang aku nak bagitau ko nal” Johan bersuara. Zainal memandang tepat ke wajah sahabatnya itu.

“Aku disahkan mendapat kanser hidung” Johan mula bercerita. “dan aku ada masa lagi dua bulan lebih je lagi tuk hidup”

“Ko biar betul wei!” Zainal terkejut. Dia tak sangka itu yang dia akan dengar daripada mulut Johan.

Betul la. Tak kan aku nak tipu” Johan balas tanpa riaksi. “Doktor dah sahkan. Sekarang ni aku rasa berat sebab aku tak tahu macam mana dengan anak-anak aku nanti bila aku dah takde lagi”

Zainal betul-betul terkejut. Dia tergamam. Sahabat baiknya itu akan pergi tak lama lagi.

“Nal, aku risau tentang masa depan anak-anak aku. Risau macam mana dengan pembelajaran dorang nanti. Aku tak nak dorang tercicir dalam pelajaran. Aku nak dorang dapat belajar setinggi yang boleh”

Johan melihat gambar keluarganya di dalam handphone. Sedih. “Aku cuma nak dorang berjaya walaupun aku dah takde lagi” tambahnya. Zainal hanya diam. Sungguh dia tidak percaya dengan apa yang didengarinya itu.

“Tapi bukan ke ko ada buka SSPN-i Plus tuk dua orang anak ko tu?” tanya Zainal untuk pengesahan. Dia tahu Johan seoarang yang berpandangan jauh. Seorang yang mempunyai perancangan.

“Ye betul, tapi bila aku dah takde nanti. Mana cukup simpanan tu?” Johan teringat akan akaun SSPN-i Plus yang dia buka untuk anak-anaknya. Dia mula buka akaun seawal usia sebulan bagi kedua-dua anaknya.

“La ko tak tahu ke SSPN-i Plus ada bagi manfaat takaful untuk setiap anak-anak jika pendeposit meninggal dunia?” kata Zainal sambil menaip sesuatu di dalam handphonenya. “ko tengok ni”

“Tu kan manfaat yang waris ko akan dapat bila apa-apa terjadi kat ko nanti?” tunjuk Zainal. “Sejak ko cerita pasal buka akaun SSPN-i Plus tuk anak ko dulu, aku kaji dan aku sendiri dah buka tuk anak aku”

“lagipun simpanan SSPN-i Plus ni dijamin kerajaan. Aku buka sebab yela kita tak tahu bila ajal kita akan tiba. Jadi sebagai persediaan, aku buka akaun tuk anak-anak aku” terang Zainal lagi. Johan melihat gambar. Kurang sedikit kerisauannya.

“La betul la, aku ada buka akaun SSPN-i Plus ni.” Johan kembali senyum. Dia lupa yang dia ada buka dan setiap bulan tak pernah tinggal untuk menyimpan kerana dia buat pemotongan melalui gaji.

“Aku tahu ko Man With A Plan Johan, ko pun ada buat pelaburan lainkan. Sedikit sebanyak, pelaburan ko tu, anak dan isteri ko juga yang akan guna. Takde la dorang rasa terbeban sangat bila ko dah takde nanti” kata Zainal bagi menaikkan semangat Johan.

Dia kenal Johan seorang yang kuat dan sanggup berkorban wang ringgit demi keluarga. Dia sangat kagum dengan sahabatnya itu. malah Johan sanggup menepiskan impian peribadinya sendiri demi masa depan anak-anaknya.

“Sebagai sahabat, aku boleh tolong ikut kemampuan aku. Selebihnya kita berserah pada Allah. DIA yang menentukan. Dan ALLAH juga sebaik-baiknya perancang.” Pujuk Zainal.

“Untuk masa yang ada ni, elok ko banyakkan masa dengan keluarga. SOLAT pun jangan lupa, bukan nak mintak tangguh tapi nak kuatkan hati menghadapi saat tu nanti. Sentiasa ada di dalam Masjid”

Zainal menasihati sahabatnya dan nasihat itu juga adalah untuk dirinya sekali. Kerana dia tahu Ajal Maut ditangan Tuhan. Adakah kita sudah bersedia untuk menghadapinya?

MENUMPANG DENGAR PUN JADILAH

Saya hadir awal ke masjid pada satu hari jumaat, saya duduk beriktikaf sambil membaca al Quran. Tetiba saya rasa seseorang datang duduk disebelah saya dan merapati kepalanya kepada saya. Saya berhenti membaca dan beralih kepadanya sambil senyum.

Seorang lelaki yang lebih tua dari saya, membalas senyum dan berkata, “Tumpang dengar bacaan ustaz. Saya dah tak boleh baca al Quran, mata tidak nampak baris. Ustaz baca kuat sikit”. Pandangan matanya penuh mengharap. Pada wajahnya ada nur keimanan.

Saya meneruskan bacaan dengan suara yang sedikit kuat agar dia boleh mendengarnya. Dia tunduk khusyuk mendengar, jarinya menguis-nguis karpet masjid. Beberapa ayat berlalu, saya terperasan dia mengesat air mata, bahkan setitik dua telah jatuh ke karpet masjid. Tangisannya semakin menjadi bila saya terus membaca dan menjadi esakan.

Baca Al Quran – Gambar Hiasan

Saya berhenti seketika, menyapu belakangnya dan memeluk bahunya ke tubuh saya. Bisiknya, “Ustaz, masa muda dulu, saya jarang baca al Quran, khatam Quran hanya sekali masa bebudak dulu. Bila dah tua begini, baru teringat, tetapi mata pula sudah tidak nampak, jika baca pun banyak yang salah”. Mukanya dipekup ke bahu saya.

Saya memujuknya dengan kata pahala yang mendengar adalah ibarat yang membaca juga. Saya mencadangkan dia membaca surah yang dihafalnya walau berulangkali, kerana nabi pun menghafal bukan membaca pada mushaf, nabi bertadarus dgn Jibril. Kata kata ini membuat ia lega dan saya meneruskan bacaan.

Saya nak mengajak anda mengambil iktibar dari hal ini. Bacalah al Quran bila ada kesempatan, bahkan cari kesempatan dan ruang ketika masih muda, mata masih terang, pandangan masih cerah, tubuh masih boleh duduk mengadap al Quran. Ingatlah, semua kita akan tua, Allah akan menarik balik satu demi satu nikmat yang diberi kpd kita bersama tuanya umur, satu darinya ialah mata.

Kredit Replubika Online

Manfaatkanlah mata untuk melihat kebaikan, membaca al Quran, kalimah Allah ketika masih diberi kesempatan. Ingatlah setiap anggota akan menjadi saksi di akhirat, maka biarlah mata kita bersaksi dia kerap melihat ayat al Quran, lidah bersaksi menuturkan ayat al Quran, jari bersaksi menunjukkan ayat al Quran yang dibaca, telinga bersaksi mendengar ucapan dari mulut.

Rasulullah saw bersabda, “Bacalah al Qur’an, sesungguhnya dia akan datang di hari kiamat sebagai pemberi syafaat bagi yang membacanya” [HR Muslim].

Berapa ramai manusia jika diperhatikan bila berada di dalam masjid, tidak membuka al Quran, kekadang ada yang membuka hp tengok wassap dan bermain game (bukan semua). Sebaliknya mereka melangut sana sini, membilang siling, merenung karpet, mata pejal – terangguk angguk. Satu dari faktornya ialah tidak tahu baca al Quran dan tiada keinginan untuk membacanya kerana tidak dibiasakan.

Main Handphone – Gambar Hiasan

Seperkara lagi pihak AJK Masjid sepatutnya meletakkan rak al Quran di banyak tempat dalam masjid agar mudah dicapai, bukan sekadar diletak dlm almari di saf depan. Mushaf al Quran bukan untuk pameran, ia untuk dibaca.

Dari Ibnu ‘Abbas ra beliau berkata: Rasulullah saw bersabda, “Sesungguhnya orang yang tidak ada dalam dirinya sesuatu pun dari al Qur’an laksana sebuah rumah yang kosong (runtuh).” (Riwayat Tirmizi, beliau berkata: Hadits ini hasan sahih)

Orang tua itu adalah satu iktibar yang Allah datangkan. Semasa di Masjidil Haram, saya juga biasa didatangi orang sebegini, merapati untuk menumpang mendengar bacaan al Quran setelah diri tidak berupaya. Jika orang tua ini masih berusaha walau hanya untuk mendengar al Quran, tanyalah diri kita, kita ditahap mana?

Kredit kepada empunya post..Silakan share untuk manfaat semua

HARGA EMAS NAIK..ASYIK NAIK JE BILA NAK TURUN?

“Dalam jangkamasa panjang, emas dalam trend naik naik naik”

Ini pendapat Joseph Bernhard Mark Mobius, Founder Mobius Capital Partners LLP.

Klik Sini

Beliau berikan pandangan seperti berikut:

  1. Gold dalam trend naik naik naik.
  2. Ini disebabkan oleh kecenderungan bank pusat untuk menurunkan kadar faedah bagi meransang pertumbuhan ekonomi negara.
  3. Bank pusat berpusu-pusu nak kurangkan kadar faedah bagi mengelakkan risiko kemelesetan ekonomi. Terutamanya dalam situasi perang perdagangan US – China.
  4. Dalam situasi tidak menentu seperti kemelesetan ekonomi, emas akan menjadi aset selamat kepada anda.
  5. Mark Mobius mencadangkan anda meletakkan emas sebanyak 10% daripada portfolio pelaburan anda.

Sekarang masa untuk Emas!

Modal Jangka Pendek? Emas kan ada…

Emas ni bukan sekadar barang perhiasan semata-mata, Ianya juga merupakan wang. Bagi yang kekurangan modal, bila bank tak dapat bagi pinjaman Emas boleh membantu jika anda perlukan modal jangka pendek.

Contohnya peniaga yang dapat projek, nak pakai duit sebagai pusingan modal untuk membeli bahan mentah, atau nak import barang daripada China. Anda mungkin nak pakai duit modal selama 3 bulan sahaja.

Hikmah Gadaian

Sebenarnya bank sangat susah bagi pinjaman jangka masa pendek. Kalau dapat pun dia punya permohonan macam tu umpama mimpi ngeri. Nak sediakan banyak dokumen, sediakan dokumen tuk kahwin lain pun lagi senang. Oppss!

Bila ada emas, maka kat sinilah ia boleh membantu. Dengan menggunakan Ar-Rahnu, sistem gadaian Islam, InsyaAllah ia boleh menyelesaikan masalah pusingan modal anda.

Saya sendiri pernah menggadaikan 1 kilo emas (dalam bentuk 10 keping x 100 gram) untuk dapatkan RM100 ribu untuk satu tujuan. Kejap ajer dapat pinjam.

Kelebihan Ar-Rahnu ialah pinjamannya sangat fleksibel. Anda boleh pinjam duit sehari sahaja, seminggu, dua minggu, sebulan, dua bulan, 6 bulan, setahun. Terpulang.

Kontrak Ar-Rahnu biasanya 6 bulan. Tapi nak tebus awal pun takpe. Saya pernah buat gadaian sehari sahaja. Hari ini gadai, esok tebus balik. Takde masalah.

Kalau dalam masa 6 bulan anda tak nak bayar pinjaman. Tak perlu risau, anda bayar upah simpan untuk 6 bulan dan boleh sambung pinjaman lagi 6 bulan. Sepanjang tempoh pinjaman anda tak perlu bayar apa-apa kat Ar-Rahn.

Namun seharusnya di-ingatkan. Ini adalah pinjaman ye. Anda tak perlu gunakan Ar-Rahnu jika takde sebab musabab yang bagus. Kalau setakat nak gadai sebab suka-suka nak pinjam – JANGAN PINJAM! .

Upah simpan di Ar-Rahnu biasanya antara 0.65 sen sehingga 0.85 sen untuk setiap RM100 nilai emas.

Gadai di Ar Rahnu

Dengan kata lain, emas adalah aset yang boleh membantu anda jika perlukan pusingan modal.

Hanya orang yang memiliki emas akan menghargai kelebihan ini.

Cash flow. Duit dari mana. Ia kemana?

🆗 Orang miskin – duit masuk, tapi dibelanjakan semua kat expenses. Tak boleh simpan.

🆗 Orang kelas menengah – duit masuk, tapi duit bocor untuk bayar liabiliti (definisi liabiliti adalah perkara2 yang menyebabkan duit keluar dari poket) contohnya rumah sendiri, kereta)

🆗 Orang kaya – Aset mereka menjana income. Contohnya royalti buku, rumah sewa, perniagaan dan dividen.

🆗 Kita boleh bermula dimana sahaja, cuma kalau nak hidup senang, tirulah cash flow orang kaya. Ia mungkin ambil masa, tapi ia boleh jadi matlamat anda.

Sumber: Robert Kiyosaki

Advertisements